Stowarzyszenie Dyrektorów i Nauczycieli Centrów Kształcenia Praktycznego Edukacji Zawodowej, powstałe w marcu 1999 roku, z inicjatywy członków założycieli - dyrektorów centrów kształcenia praktycznego, znacząco wspomaga proces reformowania systemu edukacji zawodowej.
Statut Stowarzyszenia informuje, między innymi, o obszarze i celach działania, prawach i obowiązkach członków oraz o zarządzaniu organizacją.
Na odnotowanie zasługują następujące stwierdzenia:
- Siedzibą organów centralnych Stowarzyszenia jest miasto Łódź,
a terenem jego działalności obszar kraju.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
- Celem Stowarzyszenia jest przede wszystkim promocja centrów kształcenia praktycznego - nowych placówek edukacyjnych, doskonalenie organizacji pracy centrów, wspomaganie prac nad organizacją systemów doskonalenia nauczycieli w centrach kształcenia praktycznego, wspomaganie procesów wytwarzania i upowszechniania materiałów metodycznych - pakietów edukacyjnych dla potrzeb optymalizacji procesu kształcenia w centrach, wspomaganie prac nad doskonaleniem wyposażenia centrów, wspomaganie prac nad prowadzeniem kształcenia modułowego.
- Członkami Stowarzyszenia są dyrektorzy, wicedyrektorzy i nauczyciele centrów kształcenia praktycznego (74 członków z 46 centrów kształcenia praktycznego - "Wykaz centrów kształcenia praktycznego, których dyrektorzy i nauczyciele są zrzeszeni w SDiNCKP" - załącznik nr 1).
- Władzami Stowarzyszenia o ogólnopolskim zasięgu działania są: Walne Zgromadzenia Stowarzyszenia, Zarząd (10 osobowy), Komisja Rewizyjna
i Sąd Koleżeński.
Wszystkie ZADANIA (grupy zadań) dotyczące reformowania systemu edukacji zoperacjonalizowano i przedstawiono w PLANIE PRACY STOWARZYSZENIA.
Do najważniejszych zadań zaliczono:
- Składanie raportów z prac nad doskonaleniem centrów kształcenia praktycznego.
- Dokonanie diagnozy wyposażenia technodydaktycznego centrów oraz określenie stanu prac nad organizacją doskonalenia umiejętności nauczycieli kształcenia zawodowego w centrach.
- Opracowanie wyników działań poświęconych tworzeniu nowych laboratoriów i pracowni oraz planowaniu rozwoju centrów w aspekcie kształcenia w nowych obszarach zawodowych.
- Upowszechnienie wniosków z seminariów, konferencji i konsultacji na temat zadań oraz funkcji centrów kształcenia praktycznego w reformowanym systemie edukacji zawodowej.
- Przygotowanie propozycji - ekspertyz i uwag na temat prowadzenia
w wybranych centrach różnych form doskonalenia umiejętności nauczycieli kształcenia zawodowego oraz organizowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych dla uczniów różnych typów szkół (kształcenie prozawodowe i zawodowe - specjalistyczne).
- Wspomaganie organizacji nowych centrów z uwzględnieniem konieczności rozwiązywania następujących problemów: stacje dydaktyczne prezentujące najnowsze technologie, modularyzacja kształcenia, organizacja i standaryzacja egzaminów zawodowych.
- Opracowanie materiałów informujących o spełnieniu przez wybrane centra kształcenia praktycznego kryteriów funkcjonowania w obszarze województwa.
- Organizowanie i prowadzenie procesów doskonalenia umiejętności dyrektorów i nauczycieli centrów kształcenia praktycznego, ze szczególnym uwzględnieniem takich zadań, jak: kształcenie wielostronne, strategie dydaktyczne stymulujące aktywność uczniów, ocenianie osiągnięć uczniów, budowanie i wdrażanie systemów jakości.
- Podjęcie współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną - Wydziałem Egzaminów Zawodowych nad projektowaniem wymagań egzaminacyjnych w odniesieniu do kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie (standardów wymagań egzaminacyjnych dla zawodu) i tworzeniem warunków do organizowania w centrach ośrodków egzaminacyjnych.
- Powołanie i zorganizowanie działalności zespołów ds. nowych funkcji
i zadań centrów i zespołów autorskich - programowych ds. edukacji mechatronicznej, projektowania rozwiązań problemu kształtowania postaw przedsiębiorczości, ds. praktycznych zastosowań informatyki i in.
- Projektowanie i organizacja procesu kształcenia w zawodach mechatronicznych i mechatronicznym kierunku profilowania w liceum.
- Upowszechnianie prac organizacyjnych i wyników Ogólnopolskiego Konkursu Mechatronicznego.
- Opracowanie i upowszechnianie materiałów metodycznych z zakresu: projektowania kształcenia modułowego, kształcenia zawodowego w systemie laboratoryjnym, stosowania stymulujących metod kształcenia w procesie kształcenia zawodowego, praktycznych zastosowań informatyki, kształtowania postaw przedsiębiorczych uczniów w procesie kształcenia praktycznego, praktycznego wymiaru oceniania, organizacji systemów informacji i orientacji zawodowej w centrach kształcenia praktycznego.
Głównymi formami działalności Stowarzyszenia są: spotkania studyjne, seminaria, warsztaty, działalność wydawnicza i wystawiennicza, formułowanie opinii, ekspertyzy, raporty, rekomendacje, konsultacje.
Stowarzyszenie czynnie uczestniczy w pracach nad reformowaniem sposobów organizowania procesu kształcenia, optymalizacją prac nad zarządzaniem jakością, projektowaniem elementów nowych dokumentacji programowych i standardów edukacyjnych, organizacją i prowadzeniem egzaminów zawodowych oraz współdziałaniem z jednostkami samorządowymi nad wykorzystaniem centrów dla właściwej organizacji kształcenia zawodowego.